Zamonaviy avtomobil tizimi haqida nimalarni bilishingiz kerak?

Zamonaviy avtomobil tizimi haqida nimalarni bilishingiz kerak?

Zamonaviy avtomobillarda ko'plab elektron tizimlar mavjud. Ular haydovchining hayotini yengillashtirish va uning xavfsizligini oshirishga mo'ljallangan. Yangi haydovchi uchun bu barcha tormoz, ESP, 4WD va boshqalarni tushunish juda qiyin. Ushbu sahifada ushbu avtomobil tizimlari nomlarida ishlatilgan qisqartmalarning izohi hamda ularning qisqacha tavsifi berilgan. ABS, qulflashga qarshi tormoz tizimi. Avtotransport to'xtatilganda g'ildiraklarning qulflanishiga yo'l qo'ymaydi, bu uning barqarorligi va boshqarilishini saqlaydi. Hozir u zamonaviy avtomobillarning ko'pchiligida qo'llaniladi. Tormozning mavjudligi tajribaga ega bo'lmagan haydovchiga g'ildirak qulflanishining oldini olishga imkon beradi. ACC, Active Cornering Control, ba'zan ACE, BCS, CATS. Kuzovning burchaklaridagi lateral holatini barqarorlashtirish uchun avtomatik tizim va ba'zi hollarda suspenziyaning o'zgaruvchan harakati. Bunda faol suspenziya elementlari katta rol o'ynaydi.

ADR MASOFANI AVTOMATIK SOZLASH


Bu oldingi transport vositasidan xavfsiz masofani saqlash tizimidir. Tizim avtomobil oldida o'rnatilgan radarga asoslangan. U doimiy ravishda oldidagi mashinaga bo'lgan masofani tahlil qiladi. Ko'rsatkich haydovchi tomonidan belgilangan chegaradan pastga tushishi bilanoq, ADR tizimi avtomashina oldidagi transport vositasi xavfsiz masofaga yetib borguncha sekinlashadi. AGS, moslashuvchan uzatishni boshqarish. Bu o'z-o'zini sozlash avtomatik uzatish tizimidir. AGS haydash paytida haydovchi uchun eng mos vositani tanlaydi. Haydash uslubini tanib olish uchun gaz pedali doimiy ravishda baholanadi. Qo'zg'alish momenti qulflangan, shundan so'ng transmissiyalar tizim tomonidan o'rnatilgan dasturlardan biriga muvofiq ishlay boshlaydi. Bundan tashqari, AGS tizimi keraksiz siljishni oldini oladi, masalan, tirbandliklar, egri chiziqlar yoki pastliklar.

TORTISHNI BOSHQARISH TIZIMI

Nemis mashinalarida ASR o'rnatilgan va DTS deb ataladigan dinamik tortish nazorati. ETC, TCS - tortishni boshqarish tizimi. STC, TRACS, ASC + T - barqarorlikni avtomatik boshqarish + tortish. Tizimning maqsadi g'ildiraklarning siljishini oldini olish, shuningdek, notekis yo'l qoplamalarida uzatish elementlariga dinamik yuklarning kuchini kamaytirishdir. Birinchidan, g'ildiraklari to'xtaydi, agar bu yetarli bo'lmasa, dvigatelga yonilg'i aralashmasi kamayadi va shuning uchun g'ildiraklarga quvvat beriladi. Tormoz tizimi ba'zida BAS, PA yoki PABS. Favqulodda tormozlanish va tormoz pedalida yetarli kuch sarflanmagan taqdirda, gidravlik tormoz tizimidagi elektron bosimni boshqarish tizimi tormoz chizig'idagi bosimni mustaqil ravishda oshiradi, bu esa odamlardan ko'ra bir necha marotaba tezroq bo'ladi.

QAYTIB TORMOZLASH

Burchakdagi tormozni boshqarish - burilish paytida tormozlarni to'xtatadigan tizim. Markaziy plastik inflyatsiya tizimi - markazlashtirilgan plastik inflyatsiya tizimi. DBC - Dinamik tormozni boshqarish - tormozni dinamik boshqarish. Haddan tashqari holatlarda ko'pchilik haydovchilar favqulodda to'xtashni amalga oshira olmaydilar. Avtoulovchining pedalni bosadigan kuchi samarali tormozlash uchun yetarli emas. Keyinchalik kuchning ko'payishi tormoz kuchini biroz oshiradi. DBC tormoz qo'zg'atuvchisida bosim ko'tarilishini tezlashtiradigan va shu bilan eng qisqa to'xtash masofasini ta'minlaydigan Dynamic Stabil Control (DSC) ni to'ldiradi. Tizimning ishlashi tormoz pedaliga bosim va kuchning oshishi tezligi to'g'risidagi ma'lumotlarni qayta ishlashga asoslangan. DSC - Dinamik barqarorlikni boshqarish - dinamik barqarorlikni boshqarish tizimi.

DME - RAQAMLI MOTORLI ELEKTRONIKA

DME - Digital Motor Electronics - raqamli elektron dvigatellarni boshqarish tizimi. U to'g'ri yonilg'i quyish va boshqa ixtiyoriy funktsiyalarni nazorat qiladi. Ishchi aralashmaning tarkibini sozlash kabi. DME tizimi minimal emissiya va yoqilg'i sarfi bilan optimal quvvatni yetkazib beradi. DOT - AQSh transport vazirligi. U shinalar xavfsizligi qoidalariga javobgardir. Shinalar yorlig'i shinalar Departament talablariga javob berishini va Qo'shma Shtatlarda foydalanish uchun tasdiqlanganligini bildiradi. Driveline - bu yetakchi haydovchi. AWD - to'rt g'ildirakli mashina. FWD - bu oldingi g'ildirak. RWD - bu orqa g'ildirak haydovchisi. 4WD-OD - agar kerak bo'lsa to'rt g'ildirakli mashina. 4WD-FT - bu doimiy g'ildirak mashina.

ECT - ELEKTRON BOSHQARILADIGAN UZATISH

Bu so'nggi avlod avtomatik uzatmalar qutisidagi vites o'zgartirish uchun elektron boshqaruv tizimi. Bunda transport vositasining tezligi, gaz holati va vosita harorati hisobga olinadi. Vitesni silliq siljishini ta'minlaydi, dvigatel va uzatish muddatini sezilarli darajada uzaytiradi. Vites o'zgartirish uchun bir nechta algoritmlarni o'rnatishga imkon beradi. Masalan, qish, iqtisod va sport. EBD - elektron tormoz tarqatish. Maxsus yo'l sharoitlariga qarab o'zgarib turadigan akslarda eng maqbul tormoz kuchini ta'minlaydi. Tezlik, qamrovning tabiati, transport vositasining yuki va boshqalar. Asosan orqa aks g'ildiraklarining qulflanishiga yo'l qo'ymaslik uchun. Ta'siri, ayniqsa, orqa g'ildirakli transport vositalarida seziladi. Ushbu qurilmaning asosiy maqsadi transport vositasi tormozlashni boshlagan vaqtda tormoz kuchlarini taqsimlashdir.

AVTOMOBIL TIZIMLARI QANDAY ISHLAYDI

Fizika qonunlariga binoan, inertsional kuchlar ta'sirida old va orqa o'qlarning g'ildiraklari orasidagi yukni qisman qayta taqsimlash sodir bo'lganda, oldinga tormozlash paytida asosiy yuk old aksning g'ildiraklarida yotadi. Orqa aksning g'ildiraklari tushirilmasdan yuqori tormoz momentini amalga oshirish mumkin. Va ularga katta tormoz momenti qo'llanilganda, ular qulflanishi mumkin. Bunga yo'l qo'ymaslik uchun EBD ABS datchiklari va tormoz pedalining joylashuvi sensori ma'lumotlarini qayta ishlaydi. U tormoz tizimida ishlaydi va tormoz kuchlarini g'ildiraklarga ta'sir qiladigan yuklarga mutanosib ravishda qayta taqsimlaydi. EBD ABSni ishga tushirishdan oldin yoki nosozlik tufayli ABS ishlamay qolgandan keyin kuchga kiradi. ECS - elektron amortizatorni boshqarish tizimi. ECU - Elektron boshqaruv bloki - bu elektron dvigatelni boshqarish bloki.

EDC - AVTOMOBIL TIZIMLARI

EDC, elektron damperni boshqarish - elektron dampingni boshqarish tizimi yoki uni qulaylik uchun yaratilgan tizim deb atash mumkin. Elektronika yuk parametrlarini, transport vositasining tezligini taqqoslaydi va yo'l qoplamasining holatini baholaydi. Yaxshi yo'llarda harakatlanayotganda, EDC amortizatorlarni yumshatishni buyuradi. Va yuqori tezlikda burilishda va to'lqinli uchastkalardan o'tayotganda, bu qat'iylikni oshiradi va maksimal tortishni ta'minlaydi. EDIS - bu kalit - tarqatuvchisiz elektron kontaktsiz tizimi. EDL, Electronic Differential Loc - elektron differentsial qulf. Nemis versiyasida EDS Elektronische Differentialsperre elektron differentsial qulf hisoblanadi.

AVTOMOBIL TIZIMLARINI TAKOMILLASHTIRISH

Bu blokirovkaga qarshi tizim funktsiyalariga mantiqiy qo'shimcha. Bu transport vositalarining xavfsizligi imkoniyatlarini oshiradi. Noqulay yo'l sharoitida tortishni yaxshilaydi va qiyin sharoitlarda chiqish, og'ir tezlashishni, ko'tarish va haydashni osonlashtiradi. Tizim printsipi. Bir o'qga o'rnatilgan avtomashinaning g'ildiragini burish paytida turli uzunlikdagi yo'llar o'tadi. Shuning uchun ularning burchak tezliklari ham har xil bo'lishi kerak. Ushbu tezlik mos kelmasligi qo'zg'aysan g'ildiraklari orasiga o'rnatilgan differentsial mexanizmning ishlashi bilan qoplanadi. Avtotransport vositasining qo'zg'aysan o'qining o'ng va chap g'ildiragi orasidagi bog'liqlik sifatida differentsialdan foydalanish o'zining kamchiliklariga ham ega.

AVTOMOBIL TIZIMLARINING XUSUSIYATLARI

Diferensialning konstruktiv xususiyati shundan iboratki, u haydash sharoitidan qat'i nazar, qo'zg'aysan o'qi g'ildiraklari orasidagi momentni teng taqsimlanishini ta'minlaydi. To'g'ri tutashgan sirt ustida tekis haydashda bu transport vositasining harakatiga ta'sir qilmaydi. Avtoulovning qo'zg'aysan g'ildiraklari har xil ushlash koeffitsientlari bilan qulflanganda, pastroq ushlash koeffitsienti bo'lgan yo'l qismida harakatlanadigan g'ildirak siljiy boshlaydi. Diferensial bilan ta'minlangan teng moment holati tufayli dvigatel g'ildiragi qarama-qarshi g'ildirakning harakatlanishini cheklaydi. Chap va o'ng g'ildiraklarning yopishish shartlariga rioya qilmaslik holatida differentsialni blokirovka qilish bu muvozanatni yo'q qiladi.

AVTOMOBIL TIZIMLARI QANDAY ISHLAYDI

ABS-da mavjud bo'lgan tezlik sensorlaridan signallarni qabul qilib, EDS qo'zg'aladigan g'ildiraklarning burchak tezligini aniqlaydi va ularni doimo bir-biri bilan taqqoslaydi. Agar burchak tezliklari mos kelmasa, masalan, g'ildiraklardan birining siljishi holatida, u siljishga chastotasi teng bo'lguncha sekinlashadi. Bunday tartibga solish natijasida reaktiv moment paydo bo'ladi. Bu, agar kerak bo'lsa, mexanik qulflangan differentsialning ta'sirini yaratadi va eng yaxshi tortish sharoitlariga ega bo'lgan g'ildirak ko'proq tortishni uzatishga qodir. Taxminan 110 rpm tezlik farqida tizim avtomatik ravishda ish rejimiga o'tadi. Va u soatiga 80 kilometr tezlikda cheklovlarsiz ishlaydi. EDB tizimi ham teskari yo'nalishda ishlaydi, lekin burilish paytida ishlamaydi.

AVTOMOBIL TIZIMLARI UCHUN ELEKTRON MODUL

ECM, elektron boshqaruv moduli - elektron boshqaruv moduli. Mikrokompyuter har bir silindr uchun quyish davomiyligini va yoqilg'i miqdorini aniqlaydi. Bu dvigateldan undagi dasturga muvofiq optimal quvvat va momentni olishga yordam beradi. EGR - chiqindi gazlarni qayta aylanish tizimi. Kengaytirilgan boshqa tarmoq - bu o'rnatilgan navigatsiya tizimi. Tiqilinchlar, qurilish ishlari va aylanma yo'llar haqida ma'lumot. Mashinaning elektron miyasi haydovchiga darhol qaysi usulni ishlatishini va qaysi birini o'chirib qo'yish yaxshiroq ekanligini ko'rsatib beradi. ESP - bu elektron barqarorlik dasturi - bu ham ATTS. ASMS - barqarorlashtirishni boshqarish tizimini avtomatlashtiradi. DSK - dinamik barqarorlikni boshqarish. Fahrdynamik-Regelung - bu avtomobilning barqarorligini boshqarish. Bloklarga qarshi, tortish va elektron gazni boshqarish tizimlarining kuchidan foydalanadigan eng zamonaviy tizim.

AVTOMOBIL TIZIMLARINI BOSHQARISH BLOKI

Boshqarish bloki transport vositasining burchak tezlashuvi va rulning burchagi datchiklaridan ma'lumot oladi. Avtotransport tezligi va har bir g'ildirakning aylanishi haqida ma'lumot. Tizim ushbu ma'lumotlarni tahlil qiladi va traektoriyani hisoblab chiqadi va agar burilish yoki manevralar bilan harakatlanadigan bo'lsa, haqiqiy tezlik hisoblanganga mos kelmaydi va mashina traektoriyani yaratadi yoki o'z navbatida tuzatadi. G'ildiraklarning tezligini pasaytiradi va dvigatel kuchini pasaytiradi. Favqulodda vaziyatlarda, bu haydovchining etarli javobini qoplamaydi va transport vositasining barqarorligini saqlashga yordam beradi. Ushbu tizimning ishlashi transport vositalarini boshqarish tizimlarining ishlashiga tortish va dinamik boshqaruvni qo'llashdir. CCD siljish xavfini aniqlaydi va transport vositasining barqarorligini bir yo'nalishda maqsadli ravishda qoplaydi.

AVTOMOBIL TIZIMLARI PRINTSIPI

Tizim printsipi. CCD qurilmasi muhim vaziyatlarga javob beradi. Tizim datchiklardan boshqarish burchagi va avtomobilning g'ildirak tezligini aniqlaydigan javobni oladi. Javobni vertikal o'qi atrofida transport vositasining burilish burchagi va uning lateral tezlanish kattaligini o'lchash orqali olish mumkin. Agar datchiklardan olingan ma'lumot har xil javoblarni beradigan bo'lsa, unda CCD-ga aralashish zarur bo'lgan muhim vaziyat yuzaga kelishi mumkin. Tanqidiy vaziyat avtoulov xatti-harakatining ikkita variantida o'zini namoyon qilishi mumkin. Avtotransport vositasining etarli emasligi. Bunday holda, CCD burchakning ichki qismidan dozalangan orqa g'ildirakni to'xtatadi, shuningdek dvigatel va avtomat uzatishni boshqarish tizimlariga ta'sir qiladi.

AVTOMOBIL TIZIMLARINING ISHLASHI

Yuqorida aytib o'tilgan g'ildirakka tatbiq etilgan tormoz kuchlari yig'indisiga qo'shilib, transport vositasiga tatbiq etiladigan kuchning vektori aylanish yo'nalishi bo'yicha aylanadi va transport vositasini oldindan belgilangan traektoriya bo'ylab qaytaradi, yo'ldan tashqarida harakatlanishni oldini oladi va shu bilan aylanishni boshqarishga imkon beradi. Orqaga qaytarish. Bunday holda, CCD oldingi g'ildirakni burchakdan tashqariga aylantiradi va dvigatel va avtomat uzatishni boshqarish tizimlarida ishlaydi. Natijada, qabul qilingan kuchning avtoulovga ta'sir etuvchi vektori tashqi tomonga burilib, mashinaning siljishini va keyinchalik vertikal o'q atrofida nazoratsiz aylanishini oldini oladi. CCD aralashuvini talab qiladigan yana bir keng tarqalgan vaziyat - to'satdan yo'lda paydo bo'ladigan to'siqdan qochish.

AVTOMOBIL TIZIMLARIDAGI HISOB-KITOBLAR

Agar mashina CCD bilan jihozlanmagan bo'lsa, bu holda voqealar ko'pincha quyidagi stsenariyga muvofiq rivojlanadi: to'satdan mashina oldida to'siq paydo bo'ladi. U bilan to'qnashuvni oldini olish uchun haydovchi keskin chap tomonga buriladi va keyin o'ng tomonda avval egallab olingan qatorga qaytadi. Bunday manipulyatsiyalar natijasida mashina keskin buriladi va orqa g'ildiraklar sirpanib, vertikal o'q atrofida avtomobilning nazoratsiz aylanishiga aylanadi. CCD bilan jihozlangan avtomobilda vaziyat biroz boshqacha ko'rinadi. Haydovchi, birinchi holatda bo'lgani kabi, to'siqni chetlab o'tishga harakat qiladi. CCD datchiklarining signallari asosida u beqaror haydash sharoitlarini tan oladi. Tizim kerakli hisob-kitoblarni amalga oshiradi va bunga javoban chap orqa g'ildirakni tormozlaydi va shu bilan avtomobilning aylanishini osonlashtiradi.

AVTOMOBIL TIZIMLARI UCHUN TAVSIYALAR

Shu bilan birga, oldingi g'ildiraklarning lateral qo'zg'aysan kuchi saqlanib qoladi. Avtomobil chap burilishga kirganda, haydovchi rulni o'ng tomonga burishni boshlaydi. Mashinaning o'ng tomonga burilishiga yordam berish uchun CCD o'ng old g'ildirakni to'xtatadi. Orqa g'ildiraklar erkin aylanadi, bu ularga ta'sir etuvchi lateral harakatlantiruvchi kuchni optimallashtiradi. Haydovchining yo'lni o'zgartirishi transport vositasining vertikal o'qi atrofida keskin burilishiga olib kelishi mumkin. Orqa g'ildiraklarning siljishini oldini olish uchun chap old g'ildirak to'xtaydi. Ayniqsa, o'ta muhim vaziyatlarda, bu tormozlanish oldingi g'ildiraklar ustida harakatlanadigan lateral harakatlantiruvchi kuchning ko'payishini cheklash uchun juda kuchli bo'lishi kerak. CCD ishlashiga oid tavsiyalar. CCDni o'chirish tavsiya etiladi: mashina chuqur qorga yoki bo'shashgan erga tiqilib "silkinayotganda", qor zanjirlari bilan haydashda, avtomobilni dinamometrda tekshirganda.

AVTOMOBIL TIZIMLARINING ISHLASH TARTIBI

CCD-ni o'chirish tugmachani paneldagi belgilangan tugma bilan bosish va ko'rsatilgan tugmani yana bosish orqali amalga oshiriladi. Dvigatel ishga tushganda, CCD ish rejimida. ETCS - elektron gazni boshqarish tizimi. Dvigatelni boshqarish bloki ikkita datchikdan signallarni qabul qiladi: gaz pedalining va gaz pedalining holati va unda belgilangan dasturga muvofiq amortizator elektr haydovchi mexanizmiga buyruqlar yuboradi. ETRTO - shinalar va g'ildiraklar uchun Evropa texnik tashkiloti. Evropa shinalari va g'ildiraklarini ishlab chiqaruvchilar uyushmasi. FMVSS - Federal yo'l harakati xavfsizligi standartlari - Amerika xavfsizlik standartlari. FSI - Yoqilg'i qatlami qarshi - Qatlamli in'ektsiya Volkswagen tomonidan ishlab chiqarilgan.

AVTOMOBIL TIZIMLARINING AFZALLIKLARI

FSI qarshi tizimiga ega dvigatelning yoqilg'i uskunalari dizel agregatlariga o'xshashlik bilan ishlab chiqarilgan. Yuqori bosimli nasos benzinni barcha tsilindrlar uchun umumiy temir yo'lga quyadi. Yoqilg'i to'g'ridan-to'g'ri yonish kamerasiga solenoid valf injektorlari orqali AOK qilinadi. Har bir nozulni ochish buyrug'i markaziy boshqaruv tomonidan beriladi va uning ishlash bosqichlari dvigatelning tezligi va yukiga bog'liq. To'g'ridan-to'g'ri in'ektsion benzinli dvigatelning afzalliklari. Elektromagnit klapanlari bo'lgan injektorlar tufayli ma'lum bir vaqtda yonish kamerasiga qat'iy ravishda o'lchangan miqdordagi yoqilg'i quyilishi mumkin. 40 daraja eksantrik milining o'zgarishlar o'zgarishi past va o'rta tezlikda yaxshi tortishni ta'minlaydi. Egzoz gazining qayta aylanishidan foydalanish toksik moddalarning chiqishini kamaytiradi. FSI to'g'ridan-to'g'ri qarshi dvigatellari an'anaviy benzinli dvigatellarga qaraganda 15% tejamkor.

HDC - TEPALIKKA TUSHISHNI BOSHQARISH - AVTOMOBIL TIZIMLARI

HDC - tepalikka tushishni boshqarish - tik va silliq qiyaliklarga tushish uchun tortishni boshqarish tizimi. U tortishni boshqarish, dvigatelni bostirish va g'ildiraklarni to'xtatish bilan bir xil ishlaydi, lekin soatiga 6 dan 25 kilometrgacha tezlikni belgilangan chegarasi bilan. PTS - Parktronic System - nemischa versiyada Abstandsdistanzkontrolle bu tamponlarda joylashgan ultratovushli datchiklar yordamida eng yaqin to'siqgacha bo'lgan masofani aniqlaydigan to'xtash masofasini boshqarish tizimi. Tizimga ultratovushli transduserlar va boshqaruv bloki kiradi. Ovozli signal haydovchiga to'siqgacha bo'lgan masofa haqida xabar beradi, uning ovozi to'siqqa masofa pasayganda o'zgaradi. Masofa qancha qisqa bo'lsa, signallar orasidagi pauza shunchalik qisqa bo'ladi.

REIFEN DRUCK CONTROL - AVTOMOBIL TIZIMLARI

To'siqqa 0,3 m qolganida signal tovushi uzluksiz bo'ladi. Ovozli signal yorug'lik signallari bilan quvvatlanadi. Tegishli ko'rsatkichlar idishni ichida joylashgan. Ushbu tizimni tavsiflash uchun ADK belgisidan tashqari Abstandsdistanzkontrolle, Parked Vehicle Remote Control va Parktronik uchun PDC qisqartmalaridan foydalanish mumkin. Reifen Druck Control - bu shinalar bosimini nazorat qilish tizimi. RDC tizimi avtoulovning plastik bosimini va haroratini nazorat qiladi. Tizim bir yoki bir nechta shinalardagi bosimning pasayishini aniqlaydi. RDC shinalar vaqtidan oldin aşınmasının oldini oladi. SIPS - Yon ta'sirlardan himoya qilish tizimi. U odatda oldingi o'rindiq suyanchig'ining tashqi chetida joylashgan mustahkamlangan va energiyani yutuvchi tanadagi elementlardan va yon xavfsizlik yostiqchalaridan iborat.

AVTOMOBIL TIZIMLARINI HIMOYA QILISH

Sensorlarning joylashuvi juda tez javob berish vaqtiga ta'sir qiladi. Bu, ayniqsa, yon ta'sirlarda juda muhim, chunki katlama maydoni atigi 25-30 sm.SLS - ishlab chiqarishni tekislash tizimi. Bu notekis yo'llarda yoki to'liq yukda tez harakatlanayotganda gorizontalga nisbatan uzunlamasına o'q bo'ylab tananing barqarorligini ta'minlashi mumkin. SRS - bu bir -birini to'ldiruvchi cheklov tizimi. Xavfsizlik yostig'i, old va yon. Ikkinchisini ba'zan SIPS yon ta'siridan himoya qilish tizimi deb atashadi, ular o'z ichiga maxsus eshik ramkalari va ko'ndalang armaturalarni oladi. Yangi qisqartmalar Volvo va IC tomonidan patentlangan WHIPS bo'lib, mos ravishda qamchilardan himoya qiladi. Maxsus qo'ltiq orqa qismi dizayni, boshini ushlab turadigan va shamollatiladigan pardali. Xavfsizlik yostig'i boshning yon tomonida joylashgan.