"Shishiga" nima: afsonaviy GAZ-66 haqidagi barcha faktlar

"Shishiga" laqabli buyuk va dahshatli GAZ-66 - bu Rossiya avtomobilsozlikning afsonalaridan biridir. Yarim asr muqaddam dunyoga kelgan bu ko‘zga ko‘ringan yuk mashinasini bugun esa Rossiyada hamda bizning yurtimizning keng hududida uchratish mumkin.

GAZ-66 haqida barchasi

"Shishiga" nima?

"Shishiga" yoki "bump" - bu 1964-yildan 1999-yilgacha ommaviy ishlab chiqarilgan sovet GAZ-66 ikki o'qli yo'ltanlamas yuk mashinasiga tegishli taxallus. Mashinaning mashhur nomi ikkita izohga ega:

Rus afsonalarida Shishiga - o'rmon daryolari va botqoqliklari yaqinida yashovchi kikimor bilan bog'liq jonzot. Bunday sharoitda GAZ-66 o'zini uyda his qildi va yuk mashinasining shafqatsiz ko'rinishi yovuz ruhlarning g'oyalariga mos keldi.



GAZ-66 nafaqat uzoq umr ko'rishi, balki o'zining ajoyib yo'ltanlamas imkoniyatlari va tan olinishi tufayli mahalliy avtosanoatda afsonaga aylandi, bunga salonning o'ziga xos dizayni yordam berdi.

"Shishiga" ning yaratilish tarixi

GAZ-66 harbiylarning talablarini inobatga olgan holda yaratilgan bo'lib, "shishigi" ning o'tmishdoshi hisoblangan GAZ-63 bir qator sabablarga ko'ra mos kelmagan.

Ular orasida:

yetarli darajada kuchli bo'lmagan 70 ot kuchiga ega dvigatel;

yuk mashinasining aylanish tendentsiyasini oshirgan yuqori og'irlik markazi;

o'rtacha o'tkazuvchanlik.

GAZ-63ning kamchiliklarini bartaraf etish bilan bir qatorda, yuk tashishni osonlashtirish uchun 2 tonna yuk ko'tarish qobiliyatini saqlab, yangi modelni iloji boricha ixcham qilish vazifasi qo'yildi.

Aleksandr Dmitrievich Prosvirnin boshchiligidagi Gorkiy avtomobil zavodining muhandislik guruhi "shishi"ning dizayni bilan shug'ullangan. O'sha vaqtga kelib, GAZ bosh dizayneri "Ulug' Vatan urushidagi jasoratli mehnati uchun" medali va GAZ-51 yuk mashinasini yaratgani uchun Stalin mukofoti bilan taqdirlangan.

GAZ-66 prototiplari 1957-yilda sinovdan o'tkazildi, ammo yetti yil davomida mos dvigatel yo'qligi sababli yuk mashinasini konveyerga qo'yib bo'lmadi. Vaqtinchalik chora sifatida, 1962-yilgacha urushdan oldingi ishlab chiqilgan 85 ot kuchiga ega 3,5 litrli olti silindrli dvigatelga ega GAZ-62 kichik seriyali ishlab chiqarilgan.

1950-yillarning oxirida Zavoljskiy motor zavodi (ZMZ) GAZ-13 Chaika vakili uchun to'liq alyuminiy benzinli V8 va 21-Volganing maxsus versiyalarini ishlab chiqarishni boshladi. Ushbu dvigatel asosida ZMZ-53-66 seriyasining ish hajmi 5,5 dan 4,3 litrgacha qisqartirilgan va 115 ot kuchiga ega versiyasi ishlab chiqildi, u darhol GAZ-66 bilan jihozlana boshladi. Birinchi seriyali "shishiga" 1964-yil iyul oyida konveyerdan chiqdi. O'zidan oldingi GAZ-63dan yangi yuk mashinasi quyidagi parametrlar bilan ijobiy taqqoslanadi.

Sezilarli darajada kattaroq (32 ga nisbatan 21 ot kuchi / t bo'sh og'irlik) o'ziga xos quvvat. Maksimal tezlik 65 dan 90 km/soatgacha ko'tarildi.

Pastki og'irlik markazi

Dvigatelning kabina ostida siljishi 50:50 o'qlari bo'ylab og'irlik taqsimotini olish imkonini berdi, bu ham yuk mashinasini boshqarishni yaxshiladi. Natijada, o'zgartirilgan "shishiga" radiusi soatiga 65 km tezlikda 25 m burilishda, GAZ-63 uchun esa 44 km / soat tezlikda sodir bo'ldi.

O'tkazish qobiliyati ancha yuqori

Bu nafaqat yerndan 270 dan 315 mm gacha ko'tarilishi bilan bog'liq edi. Ikki bosqichli uzatish qutisiga qo'shimcha ravishda, GAZ-66 transmissiyasi qulflangan old va orqa o'zaro o'qli differentsiallardan foydalangan. 1966-yilda paydo bo'lgan markazlashtirilgan shinalar bosimini tartibga solish tizimi bilan birgalikda, qoplama turiga qarab, ular "shishiga" ga yuqori momentli dvigatel bilan ruxsat berdilar (2000-2500 aylanish tezligida 284 Nm va 1500-1700 aylanish tezligida 205 Nm. GAZ). Quruq ob-havo sharoitida yaxshi yerda 37 gradusga, bo'sh tuproqda 22 gradusga ko'tarilish, GAZ-63 esa mos ravishda 28 va 4 daraja yonbag'irlarda sirpanib ketgan.

Boshqarishni sezilarli darajada soddalashtirgan elektr boshqaruvining mavjudligi.

Yuk platformasi maydoni kengaygan.

Xalq xo'jaligida ham qo'llanilgan GAZ-66 yaratilganidan ko'p o'tmay, Moskva va Leypsigdagi qishloq xo'jaligi texnikasi ko'rgazmalarida haqli ravishda oltin medallarni qo'lga kiritdi va 1969-yilda Davlat Sifat belgisi bilan taqdirlangan birinchi sovet avtomobili bo'ldi.

"Shishigi" modifikatsiyalari

35 yil davomida GAZ-66 ning uchta avlodi ko'plab variantlarga ega bo'lgan konveyerda o'zgardi.

Birinchi avlod (1964-1968)

Alohida ta'kidlash kerak:

GAZ-66A oldingi 3,5 tonnalik vincining mavjudligi bilan ajralib turardi;
Havo-desant kuchlari uchun GAZ-66B katlanadigan kanvasli idishni, yig'iladigan old oyna ramkasi va teleskopik rul ustuniga ega edi;

Ikkinchi avlod (1966-1984)

O'zgartirilgan panjaraga qo'shimcha ravishda yuk mashinasi shinalar bosimini tartibga solishning markazlashtirilgan tizimini oldi. Avtomobilning bir qator eksport versiyalari yaratilmoqda.

Uchinchi avlod (1985-1999)

Uning ajralib turadigan xususiyatlari birinchi marta kabinaning yon devorlarida paydo bo'lgan kattalashtirilgan old faralar va burilish signallarining takrorlagichlari edi.

1985 va 1991-yillardagi modernizatsiyadan so'ng V8 benzinining kuchi mos ravishda 120 va 125 ot kuchiga ko'tarildi.

1995-1998-yillarda yuk mashinasi 4,15 litrli to'rt silindrli havo sovutgichli turbodizel (116 ot kuchi / 382 Nm) bilan ishlab chiqarilgan. U bilan "shishiga" ning yuk ko'tarish quvvati 2,3 tonnagacha oshdi.
GAZ-66 bazasida ekzotik prototiplar ham yaratildi, masalan, uch o'qli versiya, g'ildiraklar o'rniga turli harakatlanuvchi variant yoki shisha tolali va ko'pikli plastmassadan yasalgan soddalashtirilgan korpusli mashina.

Ammo GAZ-66 seriyali o'zini "generalist" sifatida ko'rsatdi

Armiyada yuk mashinasi va uning boshqa versiyalari quyidagicha ishlatilgan:

tortish qurollari va yirik kalibrli minomyotlar;

zenit qurollarini o'rnatish uchun platformalar;

radiostansiyalar;

aerodromga xizmat ko'rsatish vositalari;

zaryadlash mashinasi;

yonilg'i yuk mashinasi;

sanitariya mashinasi.

Oddiy ishlarda GAZ-66 quyidagi vazifalarni bajargan:

samosval;

smenali avtobus;

burg'ulash platformalari;

havo platformalari;

o't o'chirish mashinasi.

"Shishiga" davrining oxiri

Bir necha 10 yillik ishlab chiqarish davomida GAZ-66 haqiqiy avto klassikaga aylandi va yuk mashinasining konveyerdagi hayotining yakuniy syujeti klassik adabiyotdan olingan bo'lib chiqdi. Harbiylar uni yaratishdi va so'ngra uni o'zlari "ko'mishdi" Aniqrog‘i,  hammasi Afg‘onistondagi urush bilan bog'liq edi. Tez orada ma'lum bo'ldiki, mina portlagan taqdirda yuk mashinasi kabinasida o'tirganlarning omon qolish ehtimoli nolga yaqin. 1980-yillarda GAZ-66 Urals va ZILlar bilan almashtirildi va SSSR parchalanganidan keyin yuk ko'tarish quvvati 2,5 tonna bo'lgan GAZ-3308 Sadko kapoti to'g'ridan-to'g'ri almashtirildi.

"Yelka tasmalarini olib tashlagan" GAZ-66 tijorat hajmida bir qator sabablarga ko'ra fuqarolik hayotida talabga ega emas edi:

Temir parda davrida chidagan ergonomikaning mo''jizalari xorijiy uskunalarni yetkazib berish boshlanishi bilan bezovta qila boshladi. 

Salondagi yetarli joyni egallagan V8 korpusi uni hatto ikki kishi uchun ham juda tor qilib qo'ydi va uchdan biriga joy yo'q edi. Ajablanarlisi shundaki, dizaynerlar "shishig" da hamak(dam olish uchun mo'ljallangan, matodan ishlangan moslama) osib qo'yish uchun joy ajratishga muvaffaq bo'lishdi!

Xuddi shu V8 issiq mavsumda GAZ-66 kabinasini haqiqiy "o'choq do'koni"ga aylantirdi. Albatta, konditsioner bilan ta'minlanmagan va old oyna ustunlaridagi xarakterli ochilish oynalari issiqda yordam bermadi.

Bozor munosabatlariga o'tish bilan, ko'pchilik avtoparklar uchun past oktanli bo'lsa-da, 100 km uchun 30 va undan ortiq litr benzinning real iste'moli nomaqbul bo'lib qoldi. 1990-yillarning o'rtalarida GAZ-66da paydo bo'lgan litsenziyalangan nemis turbodizel ishlab chiqarishda foydasiz bo'lib chiqdi.

Natijada, 1999-yil iyul oyida (ommaviy ishlab chiqarish boshlanganidan roppa-rosa 35 yil o'tgach) so'nggi "shishiga" Gorkiy avtomobil zavodining yig'ish liniyasidan chiqdi. Afsonaviy modelning jami 965 941 nusxasi ishlab chiqarilgan.

Ammo nafaqat katta tiraj GAZ-66 bugungi kunda bizning yo'llarimizda kam uchraydi. Ammo mashinaning uzoq muddatga chidamliligi uning bir qator xususiyatlari bilan bog'liq:

dizaynning soddaligi va ishonchliligi;
ehtiyot qismlar mavjudligi;
platforma xususiyatlarining keng doirasi.

Shunday qilib, ko'plab sayyohlik kompaniyalari borish qiyin bo'lgan joylarga sayohat qilish uchun GAZ-66 rusumli avtoulovlardan foydalanadilar.

Хабарларни тез ва осон ўқиш учун Андроид иловамизни сақлаб олинг.

Мавзу:

#ГАЗ